torsdag 27 oktober 2011

Historieglädje

Äldste har historieprov om Stormaktstiden imorgon, och det har jag längtat efter ända sedan han började skolan. Till att börja med delade han inte min entusiasm till fullo. Visserligen har han vuxit upp med historiska anekdoter som underhållning vid bilresor, så helt ovetande om denna entusiasm var han inte, men delade den gjorde han ändå inte helt. Nu har vi dock ägnat några kvällar åt de instuderingsfrågor han ska lära in, men tagit reda på mer där omkring och ikväll erkände han att det blir mycket roligare när man vet mer, när det blir ett begripligt mönster, när man inser hur alla dessa Karl och Gustav är släkt, farfar och sonson osv, när man försöker förstå hur en bonde reagerade under Kristinas styre för att sedan förstå lättnaden för sonsonen när Karl XI istället var regent.



Och jag, jag har så roligt, vi har roligt tillsammans, och alltid lär man sig något nytt när man dyker lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!