fredag 14 oktober 2011

De nödvändiga svagheterna

Denna dagen har ägnats åt bolagsstyrelseutbildning.
Balansräkningar, konteringar, eget kapital etc. tyvärr kändes det att mina ekonomistudier låg några år bakåt i tiden men efter denna lilla uppfräschning kommer numera årsredovisningar vara min kvällslektyr.
Nej, erkänner, det var en kraftig överdrift.

Något tänkvärt som togs upp var att en Årsredovisning inte blir trovärdig om inte risker redovisas. Är inte det väldigt sant även på andra områden? Det behöver synas lite fadäser, lite felsteg, några svagheter för att vi ska kunna tro på det som presenteras. Alla vet att ingen och inget är perfekt och därmed ökar tryggheten om vi vet var svagheterna finns.

Så för att följa min teori så vill jag göra detta inlägg lite trovärdigt genom att här presentera dagens lite sämre period. Hem kom jag, trött och dan, och möttes av ett hem i kaos, alla barnen ville samtidigt göra allt och berätta allt, moderns tålamod och humör lämnade övrigt att önska, telefonen ringde ideligen, maken hade missat tåget och kom därmed hem jättesent och Ingen, denna Ingen, hade förberett maten! Alla alternativ låg i frysen förutom en stackars nötstek. Men bara tanken på att hinna tillaga den innan Bonus hade svultit ihjäl gjorde mig matt. Så jag styrde kosan till frysen ute i garaget och hittade några stackars överblivna hamburgare från i somras. Efter lite ytterligt rotande lyckades jag även hitta några förhållandevis hela bröd i den i övrigt smuliga påsen.
Fredagsmys på hög nivå!

Men efter lite upptining och uppfräschning och med mycket grönsaker och en äppel- och currysalsa till så blev det faktiskt tämligen ätbart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!