söndag 1 september 2013

Skafferiet


Det är en stilla fröjd att glädjas länge över det att skafferiet fylls på allt mer inför vintern. Senaste tillskottet är lingonsylt och jag tror att den skall räcka över hela den kalla delen av året. Den står där i mitt fina skafferi, som maken byggt och tapetserat, och trängs helt fridfullt med Rabarbersaft, Jordgubbssaft, Blåbärssaft, Svartvinbärssaft och lite andra safter, Vattenlingon, sylter av olika slag och då mest Drottningsylt som nog är familjens samlade favorit, näst efter Hjortronsylt, men de bären har vi så dålig tillgång på. De trevligaste burkarna, i mitt tycke, innehåller marmelad. En bestående av Jordgubb, rabarber och vanilj och den andra av Jordgubb, rabarber och fläderblom. Den sistnämnda är så god att jag skulle kunna sitta och äta den med sked rakt ur burken. Det är som att äta sommar.


Jag finner en verklig tillfredsställelse över att bara gå in i skafferiet och titta. Mycket av det som görs i hemmet såsom matlagning, disk och tvätt märks ju inte några längre stunder. Men dessa burkar och flaskor visar ju på resultatet av mitt arbete under en så mycket längre tid och ibland är det skönt att njuta av sitt arbete, att få vara lite nöjd med det som åstadkommits. 

De fina etiketterna har en före detta kollega designat åt mig, och gjort en fiffig liten mall som jag har i datorn där jag snabbt och lätt kan ändra text och storlek. Det var väldigt vad det blev roligt med etiketter sedan jag fick den.

4 kommentarer:

  1. Så fint skafferi du har. Jag har återigen börjat koka sylt och marmelad och annat. Jag gjorde ett längre uppehåll på flera år när mina barn blev äldre. Nu är det helt plötsligt kul igen. Kram

    SvaraRadera
  2. Ungefär så brukade mitt skafferi se ut tidigare när barnen fortfarande bodde hemma.
    Nu har jag åter kommit igång till en viss del igen. Det är en fröjd att ha sommaren på burk, något att ta fram längre fram. Dessutom vet man ju vad burkarna innehåller, vilket man inte kan vara säker på alla gånger när man handlar från butikshyllorna.
    Jag förstår din tillfredsställande känsla. Också en lyckokänsla

    kram

    SvaraRadera
  3. Kul att hitta en ny blogg att läsa!

    Så tjusigt!! Fattar att du är nöjd :o)
    Här är skåpet inte lika välfyllt då jag har barn som gillar att äta upp... men det är ju kul så länge det varar :o)

    Håller det bra när det står där? Konserveringsmedel?
    Kylen efter öppnat?

    Ha det gott!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!