lördag 28 september 2013

Italiensk Brödgrej


Det här med råvaror intresserar mig. Jag gillar att laga mat och känna att det är äkta och bra ifrån grunden. När jag väl börjat tänka i de banorna ligger det inte så långt bort att även börja fundera över miljön. Jag kan inte säga att jag är någon miljöhjälte, men jag försöker på vissa områden. Ett sådant område är vår köttkonsumtion. Vi tycker om kött här i huset och äter det gärna. Samtidigt vet jag hur köttindustrin påverkar samt hur den ser ut i andra länder vars priser och djurhållning konkurrerar ut vårt svenska kött med bättre djurhållning. Att jag dessutom har minst en son som vill bli bonde påverkar också mitt val. Det måste ju finnas en marknad för honom att verka på om hans dröm ska kunna gå i uppfyllelse. Således har jag valt att köpa mindre mängd kött men det jag köper är svenskt, gärna närproducerat och av god kvalité. På så vis blir det ingen kostnadsökning för hushållskassan men ändå en skillnad.

Vad äter vi då de andra dagarna?
Tja, inte vegetariskt i alla fall! (Åtminstone är det inte uttalat för då bleve det många matlådor åt mig.) Däremot påtalar jag ofta att pannkakor är en vegetarisk rätt. Det finns väldigt mycket outforskat och gott i denna kategori. Igår lagade jag en Italiensk Brödgrej till kvällsmat. Hade jag sagt Palsternackspizza med Taleggio och schalottenlök hade jag genast fått det där matlådeproblemet på halsen. Det blev väl inga stående ovationer precis men den fick ett godkänt betyg trots allt. Även utav min ytterst tveksamma mor som var på besök.

Receptet hittade jag i senaste numret av Buffé. Jag tog dock lime istället för citron och pressade även ut en del av saften över pizzan. Och jag tyckte resultatet blev bra, så bra att det kan hända att Italiensk brödgrej kommer stå på menyn fler gånger i detta hus.

4 kommentarer:

  1. Det var så det började för min del också. Den ekologiska inriktningen. Jag ville att mina barn skulle få den bästa möjliga början i sina liv och vad är bättre än att då få äta så naturligt och bra som möjligt. Och i och med att man en gång får inblick i vad allt detta betyder för närmiljön och miljön överlag så rullar det bara på och blir den mest naturliga livsstil man kan tänka sig, utan att man därför behöver bli "fackidiot".
    Palsternackspizzan ser verkligen attraktivt god ut. Jag som dessutom är palsternacksfantast. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Alla jan inte göra allt men alla kan göra något. Att börja tänka i de banorna är ett klokt första steg känns det som. Vi kör inte allt vegetarisk, men mycket är det. Allt är inte ekologiskt men mjölk, potatis, kakao och bananer är det alltid.

    SvaraRadera
  3. Fina tankar du delar med dig av! Samma tankar har jag precis haft. Även fast det avgörande var en långvarig magsjuka hemma hos oss. Men nu har jag inte ätit kött på 1,5 år och jag mår jättebra av det! Min man och mina barn har dock fortsatt med kött. Så ofta får vi laga dubbelt. Men att byta ut några rätter i veckan är ett bra och tillräckligt steg. Och köpa eko förstås! Alla bidrar med det man kan och vill. Bara man inte glömmer att världen är för alla. Inte bara mig själv.
    Trevlig kväll! Kram Maja

    SvaraRadera
  4. Den där brödgrejen låter ju fantastiskt god, buffe har verkligen många underbara recept. Fin tankar du har. Det är fint att fundera över och ta ställning till vad man själv kan bidra med för att göra vår miljö lite bättre. Vi gör samma sak här hemma som ni gör, de gånger vi äter kött så köper vi endast svenskt och då helst ifrån lokala bönder. Annars så försöker vi äta mycket vegetariskt, fisk och skaldjur. Det roligaste är att min man har blivit mer och mer intresserad av att laga mat med mindre kött, han var tidigare lite tveksam men är numera nästan mer driven än jag :-)

    Lycka till!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!