onsdag 18 september 2013

Religionsfrihet?

Idag är jag !
Jag är arg för att det verkar som att vi blott har partiell åsikts- och religionsfrihet i vårt land idag.
Jag blir arg för att det verkar som att journalister, de som ska bevaka samhällsmedborgarnas rättigheter, anser att någon med en icke politiskt korrekt åsikt eller trosuppfattning per automatik bör uteslutas ifrån olika positioner alldeles  oakttat deras kompetens.
Det kanske är lika bra att vi syr på en symbol på våra kläder, ett kors eller kanske en stjärna, så att vi inte riskerar att någon skulle begå misstaget att anställa oss, umgås med oss eller något liknande, utan att veya vår bakgrund. Vi är ju samma pack ändå, utan förmåga att tänka själva. 

Som sagt, jag är arg, och jag tar det personligt. Det gör dock inte Merith Wager.Så det kan ju vara intressant att läsa hennes syn på tillsättningen av ny arbetsmarknadsminister och därpå följande mediereaktion. Hon skriver inte i affekt, som jag.
 elahttp://meritwager.wordpress.com/2013/09/17/vemvilka-ar-de-sjalvutnamnda-asiktspoliserna-egentligen-som-tar-sig-ratten-att-forsoka-bestamma-vad-andra-manniskor-far-tanka-tycka-tro-och-saga-i-detta-land/

3 kommentarer:

  1. Jag förstår din ilska Hanna!
    Det finns journalister och journalister. En del av dem är fulla av fördomar om hur det ska vara eller inte vara. En ynklig fattigdom i mina ögon i ett land med länder runtom som i lag har rätt till religionsfrihet och åsiktsfrihet. Det är beklämmande med drev som dessa, mycket beklämmande.

    SvaraRadera
  2. Håller absolut med dig. Jag reagerade för när TV-reportern berättade nyheten. Stod det i hennes CV att hon varit medlem i Livets ord, annars förstår jag inte varför det uppmärksammades. Då kunde de lika gärna berättat om hon färgade håret eller t.ex. kokte saft. Precis lika ointressant för väljarna. Det har väl knappast med hennes förmåga att sköta sitt jobb.

    SvaraRadera
  3. Helt sant min vän! En sorglig och bister sanning i vårt, annars vackra, land där endast en åsikt och "trosuppfattning" får plats i taget! Sorgligt och skamligt! Och journalisterna, som har den gängse uppfattningen, får fritt utrymme för mobbning av andra med annan åsikt! /K

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!