måndag 26 augusti 2013

Vattenlingon


Nu har årets startskott för julförberedelser gått.
Och tänk jag gjorde dessa förberedelser iförd linne och kortbyxor med paus för kaffetår i solskenet på vår nybyggda veranda.
Vi ska ha Vattenlingon som efterrätt till jul i år.
Serverade i en kristallskål på fot fylld med dessa julröda små härligheter och med vispgrädde till.

Receptet då?
De allra finaste, största och rödaste lingonen lägges i en stor flaska eller burk. Jag tog en som rymmer 1 liter.
Till detta vatten för att täcka lingonen, ca 5-6 dl.
Vattnet kokas upp och får svalna.
Tillsätt sedan 2 msk florsocker
och 4 msk rom i vattnet
Rör ihop och häll över lingonen.
Toppfyll flaskan och stäng locket.
Nu ska de stå där och gotta till sig samt pryda sin plats i mitt skafferi.

5 kommentarer:

  1. Vad spännande! Jag har tänkt göra vattenlingon i över 20 år och ändå har det aldrig blivit av. Undrar om det är dags nu? Kram!

    SvaraRadera
  2. augusti är inte ens över o du har satt igång julförberedelser! att du hinner med allt det är en gåta, när du dessutom ställer upp så snällt för dina vänner o kör taxi t Arlanda, tex. :) Tack för det. vår resa gick så bra o nu är vi här på andra sidan klotet med minnena o de goda pralinerna - som vi avnjuter två per kväll, vi vuxna ;) Kram M

    SvaraRadera
  3. Åh härligt recept. Man tackar!

    SvaraRadera
  4. Jag tackar för receptet! Har tänkt göra vattenlingon många gånger, men kommit av mig när jag inte har haft ett bra recept.
    kram

    SvaraRadera
  5. Så förutseende du är och vilka härliga sommarminnen du kapslar in där tillsammans med lingonen! .
    Kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!