lördag 24 augusti 2013

Förälskelse och kärlek

Att man förflyttas i tid och rum av musik är ju knappast någon nyhet och ändock överrumplade det mig med kraft idag.



Jag stod i köket ivrigt i färd med att rensa 10 kg blåbär. En osminkad trebarnsmor i säckiga byxor och ett linne av den sorten det inte gör så mycket ifall det blir otvättbara fläckar på. Som förströelse i det ganska tradiga arbetet slog jag på radion, det blev P4 av en händelse. Antagligen var det den senaste avlyssnade kanalen. En helt obekant låt strömmade ur högtalarna, men rösten, den omisskännliga, tog mig bakåt i tiden på bråkdelen av en millisekund. 
Johnny Logan!


Jag hamnade i min ungdom, nyförälskad men i ovisshet om det var besvarat. Föremålen för mina känslor kunde variera men i den sinnesstämningen, den bitterljuva, var Johnny Logan ett fantastiskt sällskap. Och nu tog han mig tillbaka till den lite pirriga känslan. Jag satte armbågarna på bänken, stödde hakan i händerna och tillät mig en liten sentimental paus mitt i rensandet, troligen med ett fånleende på läpparna och lite glitter i ögonen. 

Min blick vandrade ut genom köksfönstret och landade på den man jag varit gift med i snart 15 år. Han som för dagen sågar, mäter och skruvar för att bygga en veranda på vårt hus, en sådan veranda med valmat tak som jag så länge önskat mig. Han vars kärlek jag inte behöver vara osäker på. Han jag lovat att älska i nöd och lust och som har lovat mig detsamma. 

Ungdomens förtjusande, pirriga osäkerhet var en fantastiskt rolig tid och jag är glad att jag upplevt allt det där men så står den där trebarnsmamman i sina säckiga byxor och blir så väldigt tacksam för det hon står i nu, det hon har. Kanske inte så spännande alla dagar, men emellanåt, och därtill tryggt. Ett nytt fånleende spred sig över mitt ansikte och jag återgick till mina många blåbär, plötsligt förskräckligt nöjd till sinnes. 

Johnny Logan hade hunnit byta låt och han fick fortsätta underhålla i mitt rensande: "If we hold on, we can make it together. If we hold on to our love. If we hold on we can have it forever. If we hold on we be strong!"

4 kommentarer:

  1. Underbart vacker reflektion! Tack! Kram/ K

    SvaraRadera
  2. Logans stora hits betydde mycket för mig också. Många sköna minnen. Vacker naken övergång i din text till verkligheten som oftast vinner med hästlängder i en jämförelse. Allt har sin tid. Det är mysig att växa, åldras, skratta, "svettas" med den man älskar. Den partner som man lovade att älska i nöd och lust. Det är stort. Det har inte varit en enda dag som jag ångrat mitt JA. Kram från mannen i söder som älskar att ÄTA blåbär men som inte saknar alla barndomsminnena när vi rensade de små söta bären.

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt att svepas runt i minneskarusellen med gammal musik :) Stor kram till dig Hanna!

    SvaraRadera
  4. Tänk så härligt att få flyttas i tid och rum :) Musik och även dofter är häftiga på det sättet att de kan frammana minnen som man inte riktigt visste fanns där. Sen visst är det så att när man träffar den som är rätt, då finns det inte längre några tvivel! Liza

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!