måndag 25 januari 2016

Blåbärssoppa i dimman

Ett sådant märkligt väder vi haft idag. De ytte-, pyttesmå vattendropparna som bildat den dimma som troget omslutit oss har faktiskt gått att se. Enskilda har de legat där i luften, nära, nära varandra men utan att röra sin granne. Ett mycket märkligt fenomen som fascinerade både mig och barnen trots vår knappa tid i morse. 
Och det var en uthållig dimma kan jag lova. Den stod där på givakt även då vi åter vände kosan hemåt. 

Kalla och ruggiga kom vi hem och trots detta utbrast Yngste i en kraftfull önskan om att få Smoothie till mellanmål. Jag och hans bröder tittade oförstående på honom och drog koftorna tätare omkring oss. Men så frågade jag om han kunde tänka sig Blåbärssoppa istället.


Det kunde han!
Såtillvida att han fick äta några frusna bär först.
Det fick han.
Vi var fortfarande oförstående. 
Men å andra sidan, så som han skuttar omkring och rör på sig hinner han väl aldrig bli riktigt kall.

Smoothien sörjde han i vart fall inte det minsta när han väl fått sin kopp Blåbärssoppa. 
Och vi andra kunde njuta värmen både i kupade händer runt koppen och i hela kroppen.


Blåbärssoppa 
4 portioner

4 dl blåbär
8 dl vatten
4 msk socker
några droppar citron eller lime

Mixa allt slätt och häll i kastrull
Koka upp

Blanda ut
2 msk potatismjöl i lite vatten
Häll ned i soppan i en smal stråle under omrörning
Kok upp

Servera och
Njut!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!