fredag 14 juni 2013

Kvinnokraft


Tänk så fantastiskt!
Fantastiskt att en idog kvinna (mina fördomar säger mig att det sannolikt är en kvinna) för år sedan, lagt ned tid och möda för att virka ett underbart vackert överkast.

Att många år senare går en annan kvinna, på uppdrag av en vän, och söker idogt och återkommande på loppisar och Second handbutiker efter ett vitt virkat överkast till en dubbelsäng. Och finner så slutligen ett. Hon ringer glatt sin vän och meddelar fyndet.

Vännen, som bor ganska långt därifrån, bestämmer träff och de får ett trevligt samkväm tillsammans och gläds gemensamt över det vackra hantverket. Sedan far vännen norrut igen för att gå på en systerdotterdotters tvåårskalas.

När kalasandet nått sitt slut. Och denna kvinna, vännen, sitter i sin bil som kör efter hennes dotters bil kommer hon på vad hon har i bagaget. Hon kör om dottern under ivriga tutanden och kör intill kanten. Dottern kliver ur och går fram till moderns bil, får instruktioner om att öppna bagagen och ta ut den gigantiska påsen som ligger där. Hon blir ombedd att titta i den och att ge sitt utlåtande.

Dottern tycker att överkastet är så vackert, trots att det inte går att se dess fullhet där i påsen, men det går att föreställa sig. 

"Det är till dig! Du får det om du tycker om det."

Tänk så fantastiskt att det överkastet nu pryder min säng.
Att jag har fått del av så många kvinnors omsorger.
Att jag har en sådan omtänksam mor.
Och naturligtvis tycker jag om det!
Det är så vackert!

6 kommentarer:

  1. Underbart! Vilken vacker historia om vänskap, kvinnokraft och hantverk och lycka och glädje! Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken skönhet! Och härligt när det finns så vackra berättelser bakom. :-)

    Ha en fin helg!

    Kram,
    Constanze

    SvaraRadera
  3. Jag blev riktigt rörd av din fina berättelse. Mina tankar gick till min älskade mamma som också virkade ett vitt överkast. Numera har Jennifer det som ett kärt minne av sin farmor.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  4. Mycket vackert!
    Vilken fin gåva att få.

    SvaraRadera
  5. Ett hantverk som inte bara är vackert för att det är vackert, utan också för att
    någon har lagt ner så mycken tid och möda på att göra det vackert och också
    på det sätt som du fick det. Ljuvlig gåva, från hjärtat!
    Och det bästa av allt, att du verkligen uppskattar det, både gåvan och handen bakom

    SvaraRadera
  6. Så vackert, en gåva att verkligen värdesätta :-)

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!