lördag 18 februari 2012

Det bästa semmelreceptet

Jag tänker härmed sälla mig till raden av bloggare som i dessa tider förmedlar semmelrecept. Min tanken var tidigare att jag inte skulle göra detta just på grund av att utbudet redan är stort. Men efter lite funderande kom jag fram till att då jag nu kommit över det absolut bästa semmelreceptet, och jag är väl medveten om jag sticker ut hakan nu, så vore det rent själviskt av mig att inte dela med mig. Definitivt bästa i min smak i alla fall och i deras, de som bjudits på dem, men det är väl därför jag återkommer till samma recept, för att då blir bullarna precis som jag vill ha dem. Lagom stunsiga, saftiga, absolut kardemummabefriade så semmelsmaken får framträda i eget majestät.
Testa så får du se vad jag menar.


Semlor
ca 30 vanliga, många fler små

150 g rumsvarmt smör
6 dl mjölk
100 g jäst
2 dl socker
2 ägg
2 tsk hjorthornssalt
1000 g vetemjöl
Smula ned jästen i bunken häll över mjölken, klicka i smöret, tillsätt socker och ägg och det mesta av mjölet blandat med hjorthornsaltet
arbeta degen 10 minuter i maskin, det dubbla för hand
Tillsätt
1 tsk salt
Och arbeta ytterligare fem minuter
Låt jäsa under bakduk i 30 minuter
Stjälp upp degen på mjölat bakbord
Ta en klutt  med lättmjölade händer, och forma den till en slät bulle genom att vika kanterna mot undersidans mitt så att ovansidan dras ut till en slät yta


Lägg bullarna på bakpappersklädd plåt, låt jäsa 30 minuter
Pensla med uppvispat ägg
Grädda i 8 minuter i 225 grader i mitten av ugnen
Låt svalna på plåt


Tänkte bara tillägga att den bästa fyllningen, tycker jag, får man av blandningen 4 delar riven Odense mandelmassa, 1 del rivet inkråm, lite hackad mandel och en skvätt mjölk i den mängd att önskad konsistens är uppnådd.

4 kommentarer:

  1. Åh, vad gott det såg ut!!
    Trots att jag föråt mig på semla i dag (det blev lite för mkt, och magen var väl mer sugen på lunch..)

    Hoppas lillen kryar på sig snabbt!!
    Kram <3

    SvaraRadera
  2. Hej!jag ser i receptet att det ska vara två tsk hjorthornssalt i, men det står i beskrivningen att man bara ska tillsätta 1 tsk. När ska man tillsätta den andra tsk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa!
      Tack för att du uppmärksammar mig på detta.
      Blanda båda teskedarna i mjölet så blir det bra.
      Lycka till!

      Radera
  3. Jättebra recept. Fin deg att baka ut och supergoda bullar. Luftiga och smarriga. Tack

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!