tisdag 30 augusti 2011

Dagens olika mål


Då var åter en dag i Socialnämnden till ända. Vi försöker komma överens om mål inför 2012 vilket inte är helt enkelt. Ekonomi och verksamhet vill så olika saker och vi ska på något sätt kombinera de två för att få ut maximal nytta för medborgarna. Nytta ja, det är också ett begrepp som vi måste komma överens om vad det ska innehålla. Sedan har vi budgeten som ska hållas, trots att den i vår mening är snålt tilltagen för den verksamhet vi enligt lag är skyldiga att bedriva. Och så ska vi lista ut varför IT-system tenderar att bli så dyra.

Mitt i detta gick vi till en restaurang för att äta ett mål mat. Menyn som presenterades, var väl inte helt i min smak men jag valde, efter moget övervägande, en räksallad. Det jag fick in bestod av en hög med isbergssallad, dränkt i Rodhe Islanddressing och över detta ytterligare en hög, denna med tinade, färdigskalade räkor. För att piffa till det hela fanns på tallriken även tre strimlor paprika, tre klyftor tomat och fyra gurkskivor. Det borde kunna klassas som räksallad, då både räkor och sallad var representerade, dock var det inte den bästa sallad jag smakat, och då jag inte är ett lika stort fan av Rodhe Islanddressing som salladsmakaren verkar vara, förblev jag tämligen omätt.

Senare, åter hemma, lite trött och med ett lätt rörigt huvud var lagamatinspirationen inte helt på topp, ska väl erkännas. Men till min lycka så fanns det i kylen rester från igår att värma. Då hade jag nämligen inspiration, och en massa oanvänd zuccini, så jag testade ett recept från UnderbaraClara, på zuccinibiffar med potatis och sås.
Och det var ett lika gott mål som hon utlovade, både igår och idag. Dock berättade jag inte för någon av hushållets manliga representanter att det var vegetariskt förrän de hunnit ge just omdömmet:
Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!