söndag 28 augusti 2011

2-kaka

Dagen började med matsäckstillverkning för här skulle orienteras! Det är något jag lite halvt ovilligt dragits in i av mina söner, själva orienteringen alltså, matsäck har jag alltid varit positivt inställd till. Men ska sanningen fram så är det riktigt roligt. Dock besvärligt att hälften av tävlingarna tenderar att hamna på söndagförmiddagar, som ju normalt är vikta för kyrkan.

Vädret lämnade lite övrigt att önska, men väl framme var humöret på topp. Äldste och Mellan presterade riktigt bra och så även Yngste, fram till sista kontrollen, då han momentant tappade fokus på terrängen eftersom vi sprang under en vansinigt intressant kraftledning. Han föll och skrapade upp sig så pass att det blev besök i sjukstugan som resultat. Och ett STORT plåster, just detta var han tämligen nöjd med men i övrigt kom det många tårar. Det verkar dock som varm choklad har en god inverkan på skrapsårs smärtnivå.

När vi åter nått hemmets lugna vrå kom farmor och farfar på lite oväntat och trevligt besök och då mängden äpplen fortfarande är ymnig kom den underbara, enkla 2-kakan till pass.


Receptet har jag fått av min moster och det lyder som följer:

2 ägg
2 dl socker
vispas tills det blir pösigt
blanda försiktigt i
2 dl vetemjöl
häll ut i smord form och stick i valfri frukt/bär (i detta fall äpplen)
hyvla över smör eller margarin med hjälp av osthyvel
strö över  pärlsocker eller råsocker eller något annat gott
grädda i
200 grader
i
20 minuter

Ät och njut!
Det gjorde vi vill jag lova.

2 kommentarer:

  1. Det var precis den jag gjorde i går ju!! Och jag skickade med några bitar till Farmor och Farfar i dag.. haha... ;)
    Undrar om dem märker att det är samma;)

    SvaraRadera
  2. Det var riktigt roligt! Tur att den är god.

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!