måndag 27 januari 2014

Skärmfritt



Emellanåt händer det att vi förlorar våra söner in i en annan värld. Ja, det kan hända att även vi vuxna försvinner dit ibland. Det finns mycket både underhållande och intressant i denna värld, det tråkiga är dock att trots att vi är där samtidigt så umgås vi inte. Ytterligare en besvärande sak är att det märks på gossarnas humör när de varit på besök i den andra världen lite för mycket, de blir lättirriterade, lite buttra och vill med alla krafter tillbaka dit snarast möjligt när vi dragit dem tillbaka till den riktiga världen. 

När detta tillstånd uppstår händer det att vi tar en skärmfri period. Numer knorras det inte så särdeles mycket längre då beslut om detta meddelas. Var och en av oss tycker i grund och botten att det är riktigt trevligt att umgås och att vara i den verkliga världen. 

Helgen som gick var just en sådan helg, skärmfri. Även TV:n ingår med ett undantag, om alla kan enas om en trevlig film kan vi se den tillsammans på lördagskvällen. 

Fredag, jag var lite fundersam då Mellan och Äldste redan skulle vara hemma när jag och Yngste anlände. På köksbordet låg prydligt två styck datorer och på övervåningen var de igång med något. Glada pojkar kom ned och hälsade och stämningen fortsatte på samma underbara vis.

Det är väldigt vad kreativitet som finns där inne i pojkhjärnorna. De har skapat islyktor och bollar, de har åkt pulka och sladdat med cyklar, de har spelat spel och byggt lego, bakat och lagat mat och vid måltiderna har de haft ro att sitta kvar och prata även efter att sista tuggan är slukad.

Nu funderar vi på att införa skärmfria helger var tredje vecka, och det är inte bara makens och mitt förslag. Vi trivs helt enkelt i varandras sällskap, bara vi inte tappar bort varandra bakom en massa skärmar.

2 kommentarer:

  1. Så kloka ni är, så fint ni har det tillsammans! Jag tänker att det kan vara skönt att föräldrar inför skärmförbud då och då, det kan vara svårt att säga nej till att vara online, även om det kan vara pressande.

    SvaraRadera
  2. Jag menar att det kan vara stressande och pressande att vara online. Är trött i kolan, så kommentaren blev knasig ser jag nu:)

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!