onsdag 28 maj 2014

Syrensocker och Sommardrömmar



Jag testar något nytt för mig, att spara sommardoft till vintern. För att när kylan tränger på kunna ta fram min burk, öppna locket och i sinnet föras tillbaka till de ljuva varma majdagar som var. Till morsdag då gossarna gått upp tidigt för att bre goda smörgåsar och rensa jordgubbar. De hissade flaggan och flyttade trädgårdsmöblerna praktiskt taget in i syrénhäcken för att vi riktigt skulle kunna njuta av doften. Där satt vi så och åt och skrattade, pratade, sniffade och blåste på spända syrenblad så att det visslade över nejden och killade på läpparna. Allt medan fåglarna kvittrade, solen sken, syrenerna doftade och flaggan fladdrade behagligt.

Det är dit jag ska färdas i sinnet när jag öppnar min burk med syrensocker och sommardoften sprider sig omkring. Och jag ska baka en kaka, kanske Drömmar, Sommardrömmar,och binda ihop nutid med dåtid och med hopp om framtid.

Syrensocker
Ca 5 dl syrenblommor
2 kg strösocker

Lägg blommorna på ett vitt papper så kryper eventuella småkryp bort.
Skaka klasarna lätt och repa försiktigt av blommorna. 
Varva blommor och socker i burk med lock.
Skaka ordentligt en gång om dagen i ungefär en vecka.
Lufta ibland ut kondens under några timmar.
Sockret kan sedan användas som det är eller silat utan de nu bruna syrenblommorna.

4 kommentarer:

  1. Syrensocker har jag aldrig prövat. Däremot socker med rosor eller med lavendel. Helt fantastiskt att baka drömmar av. Nu måste jag testa styrensocker också :) Liza

    SvaraRadera
  2. Syrensocker var något nytt för mig. Jag har bara hört talas om lavendelsocker, men detta måste vara minst lika ljuvligt att plocka fram i höst och vinter. Kram

    SvaraRadera
  3. Det där har jag aldrig hört talas om, känns värt att testa, helt klart...
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Syrensocker, låter vackert och fint!
    Jag är så förtjust i syrener, blev lite förfärad häromdagen när jag upptäckte att de håller på att blomma över för i år. Tiden går alldeles för fort.
    Ha det fint!
    Christina

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!