fredag 9 november 2012

Pasta Lerichi

Numer så är ju våra fredagar en aning flängiga. Två mil fram och tillbaka till kyrkans olika aktiviteter för barnens olika åldrar. Sämre ställen finns att vara på för dem, så jag klagar inte det minsta. Dock har de sedan tidigare vanan av att det ska vara lite extra gott på fredagarna, och det har jag inte  heller något emot. Bara det att tiden är lite knappare än förut så det gäller att hitta goda rätter som ändå går förhållandevis snabbt att svänga ihop. Pasta Lerichi är en sådan rätt och jag gör den så här:


Pasta Lerichi
ca 6 port
Pasta enligt tycke och smak både vad gäller mängd och sort
2 purjolökar
6 vitlöksklyftor
Olivolja
4 msk tomatpuré
5 dl mjölk/grädde enligt valfri fördelning
1 dl vitt matlagningsvin
800-1000g krossade tomater
6 dl skalade räkor
salt och svartpeppar

Koka pastan som vanligt
Häll de krossade tomaterna i en sil och låt rinna av
Strimla purjolöken och låt den smälta i oljan i en stekgryta på halvvärme
Tillsätt krossad vitlök, tomatpuré, salt och peppar
Späd med vätskan och tomaterna
Låt puttra ihop en stund
Smaka av
Tillsätt den färdiga pastan
Sedan även räkorna, låt dem bara bli varma
Servera med en myckenhet av riven parmesanost och ett gott bröd.

Det är klart på mindre än 20 minuter.

4 kommentarer:

  1. Jag älskar pasta just av den anledningen! Det är lätt som en plätt - och går snabbt - att svänga ihop något som smakar alldeles fantastiskt. Hoppas att er fredag blev fin.

    SvaraRadera
  2. Mmm, det låter gott! Hoppas ni får en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Ett pastarecept jag skall testa. Måste få hem räkor först. tack för tipset och ha en skön fin helg!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar pasta, men det är jag tyvärr ensam om i familjen. Men det här receptet ska jag testa när Rasmus är här. Då blir det alltid pasta..och de som inte gillar får gå hungriga eller själv fixa något annat. Kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!